Friday, June 19, 2009

Jasa Bukan Untuk Dibalas-Syeikh Haji Muhammad Said

… Pada tahun 1905, masyarakat Melayu Kelantan menjadi gempar dengan sebab “telah jatuh di dalam negeri sahaya satu pekerjaan yang pelik, tiada pernah jatuh lagi dahulunya, iaitu datang seorang nama Haji Encik ´Id bin Haji Jamaluddin Linggi ke Kelantan mengajarkan ilmu tarekat Ahmadiyah.” …
Demikianlah antara salinan isi warkah daripada Raja / Sultan Kelantan, bertarikh 14 Ramadan 1323 (bersamaan 12 November 1905) yang diutus “kepada orang tua sahaya, Wan Ahmad bin Haji Wan Din al-Fatani”, seorang tokoh ulama besar Alam Melayu yang menetap di kota Mekah.

Haji Encik ‘Id yang dimaksudkan itu ialah Haji Muhammad Said bin Haji Jamaluddin bin Haji Idris. Dikenali juga dengan panggilan al-Syeikh Muhammad Said al-Linggi al-Jawi. Datuknya, Haji Idris, anak Hajah Rahimah binti Khatib Musa dikenali sebagai seorang yang alim. Hampir separuh daripada usianya dihabiskan di kota ilmu Mekah kerana menuntut ilmu. Haji Idris berketurunan campuran Minangkabau-Bugis Linggi. Ini kerana isteri Khatib Musa yang bernama Zalikha adalah anak seorang pembesar di Kampung Semabuk, Minangkabau.

Satu sumber lain mengatakan, nasab sebelah datuk bapanya sampai kepada Saidina Abdullah bin Abbas, sepupu Rasulullah s.a.w. Dikatakan demikian kerana suami Hajah Rahimah, iaitu Haji Abdul Mu´min Linggi bin Syaikh Muhammad Nakhoda Minangkabau bin Ahmad bin Umar bin Saleh bin Abdullah adalah berasal dari Hadramaut, Yaman.

Bapanya sendiri, Haji Jamaluddin (1835-1888) adalah seorang tokoh ulama Melayu Negeri Sembilan yang pernah diberi kepercayaan mengajar di Masjidil Haram semasa bermastautin di kota Mekah.

Ibunya, Hajah Safiah binti Haji Muhammad Saleh al-Fatani adalah seorang pembaca (qariah) dan penghafaz al-Quran. Pernah menjadi guru al-Quran, sama ada semasa tinggal di Mekah mahupun ketika berada di Patani.

Manakala datuk sebelah ibunya, Haji Muhammad Saleh al-Fatani merupakan guru pondok terulung pada zamannya. Murid-muridnya tidak kurang 500 orang pada satu-satu masa. Haji Muhammad Saleh berkahwin dengan Hajah Mariam. Bapa Hajah Mariam, Syeikh Abdul Rashid al-Fatani juga seorang tokoh ulama yang termasyhur pada zamannya. Ringkasnya, Muhammad Said lahir di tengah-tengah rumpun keluarga alim ulama terkemuka.

Muhammad Said dilahirkan di perkampungan Syi´b Ali Mekah pada hari Sabtu yang ketiga bulan Syaaban tahun 1292 H, bersamaan 25 September 1875. Dipelihara ibu dan neneknya (Hajah Mariam) kerana ketika itu bapanya sedang berkhidmat di Tanah Melayu.

Pada tahun 1882, ketika berusia tujuh tahun, Muhammad Said dibawa pulang ke Patani, tanah tumpah darah ibunya. Beliau dibesarkan di sana sehinggalah umurnya meningkat 12 tahun. Beliau mengaji al-Quran daripada ibunya.

Pada tahun 1887, barulah beliau dihantar mengaji di luar. Empat orang guru awalnya ialah Syeikh Zainal Abidin bin Muhammad al-Fatani (Tuan Minal), Haji Awang (Tuan Semela atau Datuk Semela), Datuk Nahu dan Syeikh Muhammad Nuh yang berasal dari Kedah. Beliau mempelajari ilmu-ilmu fiqh, usuluddin, tasawuf, nahu dan pelbagai ilmu lagi. Kecuali Tuan Minal, ketiga-tiga orang guru yang akhir itu adalah bekas murid datuknya, Syeikh Abdul Rashid al-Fatani.

Muhammad Said adalah seorang pelajar yang bercita-cita tinggi, tekun belajar, malah pernah tidak tidur malam hingga terbit fajar kerana tidak menyedari matahari telah naik, bahkan, “… ada ketika-ketika mengalir dari kedua-dua matanya akan darah daripada terlampau banyak menilik kepada kitab-kitab.” (Risalat Kanz al-Mu’id, hlm. 19)

Setahun kemudian (1888), bapanya meninggal dunia ketika berusia 54 tahun dan dikebumikan di tanah perkuburan Linggi, Negeri Sembilan.

Ketika berusia 17 tahun, Muhammad Said belayar ke kota ilmu Mekah bagi mendalami pengajiannya. Antara puluhan gurunya, tersenarailah nama-nama seperti yang berikut:

1. Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki
2. Syeikh Muhammad Nawawi al-Bantani
3. Sayyid Abi Bakr Syata
4. Syeikh Ahmad al-Manshawi
5. Syeikh Umar di-Shami
6. Syeikh Muhammad Said bin Muhammad Babasil (Mufti Shafie)
7. Syeikh Abdul Karim al-Daghastani
8. Syeikh Muhammad bin Yusuf al-Khayyat
9. Syeikh Umar bin Abi Bakr Bajunid
10. Syeikh Muhammad Said bin Muhammad al-Yamani
11. Syeikh Ahmad Khatib bin Abdul Latif Minangkabau
12. Syeikh Zainuddin Sumbawa
13. Syeikh Wan Muhammad Ali Kutan
14. Syeikh Wan Ahmad bin Muhammad Zain Patani.

Muhammad Said merupakan seorang penuntut yang gigih dan bersemangat waja. Pernah bermusafir secara berjalan kaki dari Mekah ke Madinah kerana menziarah makam Rasulullah. Semasa berada di Madinah, beliau sempat berguru dengan Sayyid Jaafar al-Barzanji.

Beliau kemudian meneruskan perjalanan ke Baitulmaqdis dan akhirnya ke Mesir, mendalami kefahaman tentang selok-belok ilmu fiqh empat mazhab. Di situ beliau juga mendalami ilmu-ilmu syarak, naql dan aqal. Antara lainnya berguru dengan Syeikh al-Jami´ al-Azhar, iaitu Syeikh Shamsuddin al-Anbani dan dengan Syeikh Ahmad al-Rifa”i al-Maliki, iaitu ulama besar Mazhab Maliki di al-Azhar ketika itu (1896).Selanjutnya, beliau pulang semula ke Mekah. Beliau belajar ilmu tarekat dengan Syeikh Muhammad bin Ahmad al-Dandarawi (meninggal dunia di Madinah pada 19 Februari 1909). Akhir sekali, Muhammad Said menerima ijazah tarekat Ahmadiyah, iaitu pada penghujung tahun 1318 Hijrah (bersamaan pertengahan April 1901).


Antara sahabat-sahabat seperguruan Muhammad Said termasuklah Tuan Mukhtar Bogor, Tuan Hussain Kedah, Pak Wan Sulaiman Kedah, Haji Abdullah Pak Him Seberang Perai, Syeikh Uthman bin Abdul Wahhab Sarawak (meninggal 29 Julai 1921), Sidi Muhammad al-Azhari, dan ramai lagi.


Sekitar tahun 1320 H / 1902 M, beliau pulang ke Negeri Sembilan, dan menetap di Ampangan, Seremban. Mengajar ilmu-ilmu agama, juga zikir tarekat Ahmadiyah. Ketika itu beliau telah dilantik menjadi wakil peribadi Syeikh Muhammad al-Dandarawi di Kepulauan Melayu.

Di samping itu, beliau dengan begitu berani mencuba mengikis perbuatan bidaah, pegangan khurafat dan amalan adat yang bertentangan dengan syariat yang banyak diamalkan di dalam masyarakat Melayu. Pada peringkat awal, tindakan Muhammad Said itu ditentang hebat oleh orang-orang Islam sendiri. Bagaimanapun, berkat kesabarannya memimpin tarekat ini, akhirnya beliau berjaya mengumpul ramai pengikut setia.

Selain bergiat di Negeri Sembilan, beliau juga banyak merantau sambil menyebarkan ilmu-ilmu keislaman, khususnya ilmu sufi dan kerohanian. Antaranya ke negeri Kedah, Pahang, Johor, Singapura, Indo-China (Saigon), Siam (Ayuthia), dan Kelantan.

Ketika Haji Encik ´Id (panggilan lazim anak muridnya di Kelantan) tiba di Kota Bharu pada tahun 1905, beliau mendapati Sidi Muhammad al-Azhari, rakan seperguruannya telahpun rnengembang ajaran tarekat di sekitar Kota Bharu, termasuk di Pulau Kerbau, Kampung Laut, dan Langgar.

Walaupun seperguruan, pemahaman dan pendekatan mereka berdua banyak berbeza. Haji Encik ´Id menurunkan ilmunya kepada semua lapisan murid, tanpa mengira peringkat umur, baik golongan atasan mahupun bawahan, lelaki dan perempuan, orang kebanyakan mahupun terpelajar. Beliau juga menyebarkan karya terjemahannya, Risalat al-Fawa’id, sebagai teks panduan. Perselisihan mereka berdua jelas ketara apabila banyak kalimat dan pengertian ayat di dalam Risalat al-Faw’id telah dipinda atau dipadam terus kemudiannya oleh Sidi Muhammad al-Azhari.

Berlainan dengan cara penyampaian Sidi Muhammad al-Azhari, kaedah pengajaran Haji Encik ´Id cepat menimbulkan rasa ‘majdhub’ di kalangan pengikut-pengikutnya. Oleh sebab itu, beliau ditentang keras oleh sebahagian besar ulama Kelantan pada zaman itu, kecuali Tok Wali Haji Ismail Lundang Paku, anak-anak Tuan Tabal dan segelintir ulama yang lain. Kemuncaknya, perihal diri dan ajarannya dibawa kepada pengetahuan Sultan yang kemudiannya mengemukakan masalah ini kepada Syeikh Wan Ahmad al-Fatani, sebagaimana yang telah disebut pada awal tulisan ini.

Dan sebagaimana yang diharap-harapkan oleh Raja Kelantan, Syeikh Wan Ahmad memberi jawapan yang panjang lebar, bertarikh 5 Safar 1324 H, bersamaan 30 Mac 1906. (Lihat al-Fatawa al-Fataniyah, hal. 180-212. Penerbitannya diselenggarakan oleh anak saudara Syeikh Wan Ahmad, Haji Nik Daud bin Haji Nik Ahmad, Tanah Merah, Kelantan. Cetakan kali ketiga selesai pada 4 Zulhijjah 1377 / 21 Jun 1958, dicetak di Matba Patba Patani Press, Siam)

Selama berada di Kota Bharu, beliau tinggal di rumah Haji Awang Alim, bapa mentuanya. Haji Awang Alim atau Haji Awang Gemuk ialah nama popular bagi Haji Muhammad Zain Atas Banggol, Kota Bharu. Tokoh ini seangkatan dengan Tuan Tabal, Haji Ismail Kadi Atas Banggol, Haji Abbas Sungai Budor, Tok Konok dan Tok Mesir.

Haji Encik ´Id telah berkahwin dengan Hajah Wan Safiah binti Haji Awang semasa masih berada di Tanah Suci Mekah lagi. Ketika itu Hajah Safiah sudah pun menjadi balu, berikutan kematian suami pertamanya di Mekah, iaitu Haji Yusuf bin Haji Puteh.

Sepanjang hayatnya, Syeikh Muhammad Said dikatakan berkahwin sembilan kali dan dikurniakan 32 orang anak. Salah seorang isterinya ialah Siti Zubaidah binti Haji Said Rembau.

Berikut disenaraikan sebahagian daripada anak-anaknya:

1. Haji Abdullah (1905 -1956), Kampung Gedung Latang, Ampangan, Seremban. Anak sulung yang mengambil alih tugas ketua tarekat Ahmadiyah selepas kematiannya.
2. Haji Ahmad (6 April 1910-7 Januari 1964). Ketua yang kedua selepas Haji Abdullah. Pengasas Pondok Rasah (1935) dan Mufti Negeri Sembilan yang pertama (semenjak 1950); mendalami pengajian ilmu agama di Mekah dan mewarisi sifat kealiman bapanya. Mempunyai empat orang isteri dan 37 orang anak - 8 orang lulusan universiti dalam negara dan 8 orang lagi lepasan Universiti al-Azhar. Menghasiikan puluhan karya penulisan, termasuk Kanz al-Mu’id, yang mengisahkan riwayat hidup Syeikh Muhammad Said.

3. Haji Abdul Rashid, Teluk Kurau, Singapura. Ketua yang ketiga selepas Haji Abdullah dan Haji Ahmad. Sangat dihormati dan disegani masyarakat Melayu Singapura.

4. Haji Mansor, Ampangan, Seremban (meninggal 1981).

5. Haji Muhammad Nor (meninggal 1981).

6. Haji Muhammad Hamid

7. Haji Ibrahim (dengan isterinya, Hajah Wan Safiah, Kota Bharu) - bapa kepada Haji Idris Ibrahim, bekas Ahli Parlimen Setapak, Wilayah Persekutuan.

8. Haji Mahadi (1914 - 20 Februari 1983). Anak kelapan daripada 15 orang adik beradik dan dikatakan paling manja dalam keluarganya. Lulusan Madrasah al-Fatah, Mekah. Seniman terkenal, berlakon dalam 76 buah filem. Lakonan sulungnya adalah secara kebetulan, iaitu sebagai pelakon tambahan dalam filem Penghidupan (1951). Anak Melayu yang pertama menjadi pengarah filem - Permata di Perlimbahan (1952). Semasa mudanya (1939), pernah bertugas sebagai wartawan di Utusan Melayu.

Syeikh Muhammad Said adalah seorang tokoh ulama yang berperibadi sederhana. Tidak inginkan kemegahan dan kesenangan hidup. Bersifat zahid, qanaah, pemaaf, sabar, takwa, tawaduk, pemalu, pemurah, warak, dan kuat beramal ibadat.

Beliau merupakan seorang ulama yang amat dihormati dan dikenali di Negeri Sembilan. Beliau juga dikatakan amat dikasihi oleh Tuanku Muhammad, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan (mangkat 1 Ogos 1933) dan amat disayangi Dato´Kelana Ma’mur (1889-1945).

Walaupun Syeikh Muhammad Said agak prolifik menghasilkan beberapa karya sendiri, juga terjemahan, namun kebanyakanya tidak dicetak dan sukar diperoleh. Antara karyanya yang sudah dapat dikesan adalah seperti yang berikut:

1. Syarh Kunuz a!-Jawahiral al-Nurniyyat fi Qawa’id al-Tariqat al-Shadhilliyah - Disebut juga Risalat al-Fawa’id atau Rasa’il Jawiyyah. Selesai diterjemah pada akhir Rabiulawal 1323 H (3 Jun 1905). Membicarakan keistimewaan Sidi Ahmad bin Idris dan cerita-cerita yang bersangkutan dengan ajarannya, termasuk cara beramal dan pelbagai manfaat lainnya.


2. Al-Ahzab al-´Irfaniyyat wa al-Awrad al-Nuraniyyah - Siap ditulis di Singapura pada 15 Rabiulawal 1323 (18 Jun 1905). Berukuran 18 sentimeter x 14 sentimeter, dan tebalnya 200 halaman. Mengandungi himpunan doa dan zikir.


3. Kashf al-Ghiba an Haqiqat al-Riba

4. Sullam al-Ta’ruf ila ‘Iim al-Tasrif

5. Risalah Path

6. Al-Kashf wa al-Tanfis an Ashab Sidi Ahmad bin Idris

7. Makalah Kaifiat Mengerjakan Tarawih yang 10 Rakaat

8. Perjalanan Mendirikan Jumaat

9. Wazifah-wazifah Bagi Orang yang Salik Pada Permulaan Suluknya

10. Manuskrip syair Arab (tanpa tajuk), sepanjang 142 baris yang ditulisnya di Tanah Melayu. Mengupas tentang kesesatan kaum Wahabi dan kekarutan mereka.

Syeikh Muhammad meninggal dunia pada 12 Rabiulawal 1345 H (waktu malam), bersamaan 18/19 September 1926, ketika berusia 53 tahun (kiraan tahun Hijrah). Lebih 5000 orang mengiringi jenazahnya, termasuk Tuanku Muhammad, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan. Dikebumikan di tanah perkuburan Islam Ampangan, iaitu sebuah kawasan berbukit di bandar Seremban.

Selain isteri dan anak-anak, beliau juga meninggalkan ibu (ibunya, Hajah Safiah, lahir dalam tahun 1271 H / 1854 M dan meninggal dunia pada pukul 4.00 petang, hari Khamis, 12 Rabiulakhir 1352 H / 3 Ogos 1933, ketika berusia 79 tahun). Beliau juga meninggalkan seorang saudara perempuan kandung, seorang anak saudara dan beribu-ribu murid yang bertebaran di seluruh Semenanjung Tanah Melayu.

Sebagai mengenangkan jasa baktinya, maka Sekolah Agama Menengah Tinggi Negeri Sembilan (ditubuhkan pada 1959), mulai 1977 diambil alih pentadbirannya oleh Kementerian Pelajaran telah diberi nama Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Haji Muhammad Said, Seremban.

sumber: Oleh IZHAR SYAFAWI http://islamhadhari.net/
Dato Hj Mohd Murtadza -Mufti N9

Wednesday, June 17, 2009

MASJID AL-NAJIHIN, BANDAR SRI PERMAISURI.

Masjid terbaru di bandar Kuala Lumpur siap digunakan di Bandar Sri Permaisuri Cheras sebulan yang lepas. Masjid tiga tingkat berkonsepkan senibina Iran ini boleh menampung seramai 3000 orang jemaah di samping menyediakan pelbagai kemudahan untuk orang ramai dari orang kurang upaya OKU hinggalah untuk VIP termasuk kemudahan asas yang lain.
Sekadar berkongsi untuk ditontonkan kepada orang ramai di mana masjid ini mempunyai kelainannya terutama pada hiasan dalamannya. Di bahagian hadapan tempat solat imam dengan mihrab dan mimbarnya dihias dengan hiasan dinding yang menampilkan seni ukiran tradisional digabungkan dengan tulisan khat yang dibuat dari kayu menampilkan ciri-ciri senibina islam moden yang menggunakan kepingan gelas dan marmar untuk kemasan di kabinet dan di dindingnya.
Melihat masjid ini mempunyai potensi besar untuk dijadikan contoh, pihak pengurusan masjid memerlukan sesuatu idea yang baru agar berjaya menarik orang ramai hadir ke masjid. Jika ditambah dengan kemudahan yang lebih sesuai mengikut perkembangan dan keperluan semasa masyarakat setempat pasti akan menghasilkan kehidupan masyarakat yang lebih harmoni kerana kebanyakkan mereka mendiami di pangsapuri-pangsapuri ataupun kondominium.
Kemudahan yang telah disediakan mungkin boleh diperbagaikan lagi seperti diadakan dewan serbaguna, pusat komuniti masyarakat, pusat asuhan kanak-kanak, tadika islam, bilik kelas belajar agama ataupun perpustakaan yang lengkap dengan kemudahan IT.
Tetapi nampaknya cadangan ini tidak dapat disediakan mungkin cadangan ini hanya sekadar pendapat sahaja, sepatutnya pihak teknikal yang terlibat mereka bentuk dari awal lagi menyedari dalam tujuan mengimarahkan lagi sesebuah masjid. Tidak dinafikan kos pembinaan menjadi faktor juga dalam perkara ini.
Ini semua perlu memandangkan untuk menghidupkan sesebuah masjid di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur memerlukan pembaharuan idea yang lebih kreatif. Tidak hanya merancang untuk mengerjakan solat yang rutin ataupun solat Jumaat, hari raya atau majlis-majlis sambutan yang berkaitan dengan agama sahaja.
Oleh itu masjid boleh memainkan peranan penting menjadi alternatif untuk memberi kemudahan berguna kepada masyarakat jika diadakan kemudahan seperti yang telah dinyatakankan. Seterusnya boleh menghidupkan aktiviti di masjid setiap masa, contohnya dalam bulan Ramadhan boleh diadakan bazar jualan secara kecilan untuk penduduk berniaga maka sudah pasti orang akan tertumpu pada masjid.
Untuk cadangan mengadakan dewan serbaguna tujuannya untuk memberi keselesaan kepada masyarakat mengadakan majlis-majlis keramaian seperti majlis perkahwinan, pesta jualan buku, bazar jualan atau aktiviti sukan. Disamping cadangan-cadangan lain yang boleh juga diadakan kerana keperluan tersebut sememangnya sangat diperlukan untuk warga kota.
Kemudahan seperti perpustakaan tujuannya memberi peluang di kalangan remaja dan kanak-kanak sekolah sebagai pusat pendidikan alternatif memandangkan masjid ini berdekatan dengan sekolah dan bangunan kediaman mereka. Ini boleh menggalakkan mereka mengisi masa dengan kerja yang berfaedah di masjid atau bilik IT yang disediakan.
Dengan ini dapat membantu masyarakat menghindari gejala-gejala sosial di kalangan masyarakat. Disamping objektif yang lebih penting ialah menghidupkan masjid dengan mengalakkan kehadiran orang ramai dengan perbagai aktiviti kemasyarakatan selain tujuan utama untuk menunaikan solat. Selepas ini diharapkan pihak terlibat seperti kerajaan, Jabatan Agama Islam, arkitek atau sesiapa yang terlibat membina masjid baru di masa hadapan agar mengambil kira cadangan yang dikemukakan. Masalah yang sering terdapat di masjid ialah seperti kekurangan tempat letak kereta, kekurangan jemaah, tempat wuduk tidak cukup, kebersihan tandas, masalah vendalisma, soal keselamatan dan selain yang telah dikemukakan di atas.

Memastikan kekurangan tersebut dapat diberi perhatian dan dikaji semula kelemahan yang ada agar peranan sesebuah masjid itu boleh dipertingkatkan lagi serta memberi kebaikkan kepada masyarakat sesuai dengan perkembangan semasa, mengikut perubahan zaman dan cara hidup masyarakatnya.
Semoga penduduk dapat menghargai kehadiran masjid ini dan sama-sama memelihara agar dapat memupuk masyarakat berakhlak agama. Pihak AJK pengurusan masjid ini kebanyakkannya terdiri dari kalangan yang berkelayakkan dan berpendidikan yang sudah pasti mampu menguruskannya dengan terbaik. Semoga masjid ini dapat dijadikan sesuatu yang berharga untuk masyarakatnya dan mendapat keberkatan dari Tuhan.

Tuesday, June 16, 2009

Melayu di perhamba 'ketuanan Melayu'?

'Ketuanan Melayu' dari pandangan seorang Melayu
Oleh Azly Rahman
Selasa, 09 Jun 2009 15:34

(Terjemahan daripada bahasa Inggeris oleh Centre for Policy Initiatives)

'Wahai Manusia! Tuhan kamu itu esa dan dan kamu semua manusia berasal dari Adam dan Hawa, tidak ada orang Arab yang lebih mulia dari orang bukan Arab atau orang bukan Arab lebih mulia dari orang Arab; juga tidak ada yang (berkulit) putih lebih mulia dari yang (berkulit) hitam atau yang (berkulit) hitam lebih mulia dari (berkulit) putih), selain daripada belas kasihannya. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.'

- Sabda Nabi Muhammad s.a.w (Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi)

'Malaysia – dipunyai oleh siapa? Kepada warga Malaysia. Tapi siapakah warga Malaysia itu? Tuan Pengerusi Majlis, harapannya sayalah warga itu. Namun kadangkalanya, duduk di kamar ini, saya meragui kalau-kalau saya dibenarkan menjadi warga Malaysia. Ia keraguan yang membuai tergantung dalam pemikiran ramai orang,.... [sekali] emosi digerakkan dalam tindakan, manusia berlaga sesama manusia sepanjang kata-kata yang tidak terucap, kamu akan berdepan dengan perang yang akan memecahkan negara dari atas ke bawah dan meleraikan Malaysia.' – Lee Kuan Yew, Menteri Kanan, Republik Singapura.

Menaksirkan Ketuanan Melayu sebagai 'Malay superiority’ (keunggulan Melayu) sebaliknya agak tidak bermakna, tidak tepat secara asal usul ilmu bahasa dan secara falsafahnya dilihat angkuh. Saya kira kata 'kediktatoran' lebih dekat pada pengertiannya. Seterusnya membaca tulisan ini, tolonglah jauhi daripada membuat penghakiman tentang nilai dan janganlah terperangkap dalam penjara bahasa yang berhubungan dengan kata 'kediktatoran'.

Mendikte ['dikte' kata akar 'diktator'] membawa erti tersirat memberitahu, yang juga bermaksud menceritakan. Menceritakan bermaksud menjalin kisah berasaskan satu ideologi. Mengideologikan bererti mengurung. Mengurung bermaksud akan diperangkap. Kediktatoran di sini bermaksud pemerangkapan. Seseorang itu bukan menyedari kebebasan untuk memerintah tetapi sebaliknya sedar dirinya dalam perangkap – dan cuba keluar dari keadaan yang menjeratnya itu. Inilah bentuk kesedaran palsu.

Kata-kata, seperti yang diungkapkan ahli teori sastera Raymond Williams, perlu dipancangkan pada konteks/diletakkan dalam keadaan ekonomi yang muncul di dalamnya. Pernyataan terkenal Marx bahawa kewujudan manusia itu berdasarkan takrif keadaan ekonomi mereka dan keadaan ekonomi tersebut telah ditentukan sebelum mereka lagi. Ini merupakan pandangan 'ketentuan' (deterministic) dalam sejarah manusia.

Saya pertama kali mendengar ungkapan Ketuanan Melayu dalam pertengahan 1980-an dari buku karangan Malik Munip. Saya membaca karyanya, dalam masa yang sama menelaah tulisan Lim Kit Siang, ‘Malaysia in the dangerous 80s’ (Malaysia dalam tahun-tahun 80an yang berbahaya) untuk mendapatkan kesan penghujahan. Waktu itu, saya seorang siswa pengajian Sastera, Pendidikan dan Politik Antarabangsa.

Saya juga mendengar, para pelajar Melayu tidak digalakkan membaca karya Kit Siang dan digalakkan membaca 'Ketuanan Melayu'. Saya sukakan buku-buku yang diharamkan dan buku yang disebut orang supaya jangan dibaca. Terdapat rasa cabaran intelektual atas keupayaan membaca buku-buku terlarang.

Saya membaca buku Mahathir Mohamad, 'Dilema Melayu' dan buku Syed Husin Ali, 'Orang Melayu: Masalah dan Masa Depannya' serta buku, 'Mitos Pribumi Malas' karya Syed Hussein Alatas serentak pada waktu yang sama. Sekali lagi, untuk mendapatkan rasa keseimbangan.

Saya membaca penerbitan rasmi tentang keadaan ekonomi, disamping iringan bacaan rapi analisa ekonomi-politik negara kapitalis Malaysia.

Saya membaca karya Freud dan Marx bagi melihat sejauhmanakah penghujahan tentang totalitarianisme dari para pengarang besar arus pemikiran Sekolah Kajian Kemasyarakatan Frankfurt (Frankfurt School of Social Research). Saya membaca Al-Quran dan Bhagavad Gita, Ramayana dan Mahabharata untuk melihat dimanakah berdirinya hujah berkenaan keunggulan kaum dan apakah takdir masa hadapan manusia.

Jika kita membaca sejarah perkembangan ideologi ketuanan ini, kita dapat melihat ide tentang penguasaan sosial dan keunggulan kaum kemungkinan segalanya hanyalah berpunca daripada ekonomi. Tetapi soalan saya – siapa yang berhak mendakwa bahawa tanah ini dan itu dipunyai oleh kumpulan orang ini dan itu. Di titik manakah budaya dan kewarganegaraan bertemu dan merundingkan isu berkenaan kesetaraan [fahaman egalitarianisme]? Di mana 'kebenaran satu-satu budaya' itu sampai ke batas hadnya dan datang persoalan menguasai tentang 'kebenaran kewarganegaraan'?

Ia perihal persoalan yang cukup rumit. Warga Malaysia perlu menjawabnya setelah 50 tahun kemerdekaan. Kita mesti membuka ruang perbincangan berkenaan isu ini.

Lirik propaganda

Mari kita melihat bagaimana gagasan ketuanan Melayu disebar luaskan ke dalam jiwa anak-anak muda. Salah satu caranya, melalui kem-kem pemaksaan kepercayaan (indoctrination) dengan menggunakan nyanyian lagu-lagu.

Lebih berdekad lamanya, barangkali jutaan pelajar Melayu diajarkan lagu propaganda berbahaya, ‘WARISAN/Anak Kecil Main Api’. Salah satu rangkapnya mengungkapkan kuasa orang-orang Melayu:

… kini kita cuma tinggal kuasa
yang akan menentukan bangsa
hasil mengalir, ke tangan yang lain
pribumi merintih sendiri…
(senikata lagu Biro Tata Negara)

Saya tidak fikir kita memiliki kejernihan kefahaman terhadap maksud lirik ini. Saya juga meragui penulis lagu ini benar-benar mengerti maksud 'sejarah rakyat Malaya'. Ianya lagu yang berasaskan hasrat perkauman; liriknya ditulis seorang yang tidak memiliki kefahaman ekonomi-politik sejarah warga Malaysia, apatah lagi kemajuan terkini di bidang ilmu kejiwaan (psikologi) tentang kesedaran.

Program-program latihan yang memerangkap jerat dengan tema lagu ini bertujuan menumbuhkan perasaan takut orang Melayu, bukan terhadap orang lain tetapi diri mereka sendiri, serta mengacukan kebencian terhadap kumpulan etnik lainnya tanpa menyedari siapakah musuh sebenar orang Melayu.

Ia menggunakan kaedah merehatkan tubuh bagi membawa gelombang otak dalam isyarat alpha dan keadaan yang bersesuaian untuk penyampaian pesan-pesan tidak senonoh di bawah sedar. Dalam keadaan ini para pelatih dipukau ke dalam keadaan 'separuh tidur' bagi menyerap pesan ketuanan Melayu yang menjajah kesedaran mereka. Teknik ini dipelopori ahli sains Rusia, Barzakov dan Lozanoz di awal tahun 1970-an, dinamakan ’suggestopedia’ yang digunakan untuk menanam rasa takut yang mencengkam dalam diri seseorang dan kebencian mendalam terhadap orang lain.

Sejarah adalah himpunan corak rumit tata cara aturan susunan kata-kata yang saling mempengaruhi di antara teknologi, ideologi, budaya, taksiran dan proses yang melembagakannya. Sejarah tidaklah semudahnya dapat dikurangkan setakat lirik-lirik dangkal yang pernah dinyanyikan suatu waktu dahulu sebelum perang [Dunia Kedua] di Jerman dalam alunan gubahan semangat kebangsaan yang melampau.

Sejarah juga tentang kerumitan perkembangan beransur-ansur (evolusi) kelas pemerintah yang memiliki teknologi-teknologi pengawalan. Seperti kata Marx, pada setiap zaman hanya sejarah penguasa yang mengawal perkakas-perkakas pengeluaran yang akan ditulis dan ditulis kembali. Pemenang menulis sejarah, mereka yang kalah menulis puisi atau mengkaji sains kajian budaya (antropologi), keluh sebahagian orang lagi.

Kembali ke lirik tadi. Setelah 50 tahun kemerdekaan, siapakah yang menderita di Malaysia? Siapa yang menjadi kaya-raya? Siapa yang membesar dan berkembang menjadi raja perompak? Apa yang terjadi ke atas sistem kehakiman kita, universiti kita, jalan-jalan di kota kita, jaminan keselamatan awam kita, sekolah kita, anak muda kita dan keseluruhan penyusunan sosio-ekonomi masyarakat menjelang pilihanraya umum ke-12 yang lalu. Bagaimana ide ketuanan Melayu menyumbang terhadap keadaan-keadaan yang wujud hari ini?

Bahasa kuasa dan ideologi di alunkan dalam lirik tersebut. Penakrifan 'bumiputera' dimainkan. Ia menjadi kata yang bermasalah dalam era dekonstruksionisme [fahaman tentang kemusnahan makna dan pembinaannya kembali dalam bermacam ragam taksiran atas dobrakan pada makna tersebut]; menurut penyair WB Yeats suatu era dimana tiada lagi pemusatan, “pusat bukan lagi penumpuan segalanya.”

Pemuzik rock akan mengingati lagu terkenal kumpulan Scorpion, 'Winds of Change' bagi mengenang runtuhnya Tembok Berlin dan permulaan pecahnya Empayar Soviet. Kita perlu berdepan dengan 'kemarahan' kata-kata

Tamatkan Ketuanan Melayu

Bagi umat penganut Islam di Malaysia, sabda Nabi Muhammad S.A.W ini memang biasa didengar:

'Asal usul turunanmu tidak perlu dibanggakan. Tidak juga ia membawa kepadamu keagungan. Wahai Manusia! Tuhan kamu itu esa dan dan kamu semua manusia berasal dari Adam dan Hawa. Kamu semua sama ibarat bijirin gandum di dalam cupak ... tiada yang lebih mulia dari lainnya, kecuali dalam amal saleh dan ketaqwaanmu. Untuk melihat seseorang itu dalam kekejian, mencukupi jika dia menghina orang lain dengan wang, amarah dan pembaziran....'

Saya menyatakan ketuanan Melayu merupakan gagasan berbahaya yang mengancam hubungan kaum. Ia merupakan taksiran sombong terhadap sejarah terpilih; sejarah yang memberi keuntungan besar terhadap sekumpulan orang hasil daripada penerapan ideologi ini.

Siapapun yang mempromosikan gagasan ini adalah dangkal dalam perihal perkara falsafah sejarah. Saya tidak fikir Melayu hari ini membeli ide 'ketuanan Melayu dan kediktatorannya'. Jika ada ketuanan satu-satu kaum itu, maksudnya kaum lain hanyalah 'hamba' dan 'abdi' atau 'warga kelas kedua'. Itupun kalau kita ingin menganalisa dari sudut pandang hikayat 'Tuan dan Hamba'?

Selaku orang Melayu yang ingin melihat berakhirnya gagasan layu Ketuanan Melayu dan lahirnya kesedaran baru yang menghormati martabat semua kaum dan maruah kesemua kumpulan etnik, saya menyeru warga Malaysia untuk terus bersikap kritis terhadap apa jua usaha oleh kaum manapun untuk mencanakkan gagasan ketuanan palsu mereka. Ini kerana ianya akan mencambahkan etnocentrisme [fahaman kecintaan kaum yang melampau] yang berjiran pula dengan xenofobia [fahaman kebencian terhadap orang asing].

Kita perlu bekerja sama untuk mendobrak [dekonstruk] segala bentuk susun aturan politik berasaskan kaum. Seiring dengan itu bekerja ke arah menzahirkan tata cara baru yang berasaskan kepada reka bentuk ekonomi yang lebih setara yang mengambil kira keperluaan asasi dan martabat kesemua kaum.

Kita mesti mengajar murid-murid sekolah bagaimana untuk mendobrak rasa keunggulan ketuanan kaum itu, bukan saja dengan mengajar tolak ansur tetapi kesetaraan masyarakat – melalui strategi pendidikan kedamaian. Kita akan menuai hasilnya buat generasi akan datang.

source by DR. AZLY RAHMAN

Wednesday, June 10, 2009

Contoh Solat Rasullullah SAW



BOLEH DIIKUTI DALAM http://rasuldahri.com/web/ATAU DALAM UTUBE http://www.youtube.com/watch?v=ORldLmuXiDQ

SEMOGA KITA DAPAT MENAFAAT DARINYA.

Tuesday, June 2, 2009

Nasyid - Al' irs Yad (Doa Taubat)

Ilaa hilaastu lil Firdausi ahla,

walaa aqwaa 'alaa Naaril Jahiimi.

Allah, fahablii taubatan

waghfir dzunuubii,

fainnaka Ghafirun dzambil '

adziimi...

Tuhanku aku tidak layak

untuk syurgaMu

tetapi aku tidak pula

sanggup menanggung

seksa nerakaMu,

dari itu kurniakanlah

ampunan kepadaku,

ampunkanlah dosaku,

sesungguhnya Engkaulah

pengampun dosa-dosa besar....