Wednesday, March 30, 2011

HATI KITA

Masalah kita ialah dari hati sendiri, kita tidak tahu dan tidak sedar masalah kita adalah dari hati kita sendiri. Tubuh badan kita adalah pada hati disitulah segalanya bermula dan dari situ juga jasad dikenali sebagai peribadi diri. Diri sendiri dibawa dalam jasad yang kita kenalkan dan tonjolkan pada umum dan orang ramai itulah sebenarnya diri kita, kita lihatkan diri sendiri, kita kenalkan diri sendiri dan kita katakan jasad ini adalah saya. Fizikal yang anda lihat, tubuh badan yang anda rasa dan kenal adanya nama diberi, dilihat ramai orang maka bermacam-macam persepsi diri kita. Hati ini adalah pembawaan kita dengan apa yang akan kita lakukan atau lakunkan di depan masyarakat, hati melakukan apa yang kita fikirkan dan apa yang patut kita lakukan.

Fikiran membantu dan mengarahkan hati, terpulang pada hati kita terima atau tidak arahan fikiran, perkara ini siapa yang berkuasa dialah yang memimpin diri dan jasad. Hati dalam diri mencerminkan rupa peribadi kita, adakalanya hati sakit, hati terseksa, hati marah, hati memberontak namun semuanya dijaga dengan akal fikiran. Akal berada lebih atas dari hati tetapi hati adalah segalanya. Baik buruknya hati semuanya bergantung pada diri masing-masing. Hati akan sakit jangan dibiarkan berterusan sakit, hati akan susah jangan biar menyusahkan orang lain, hati yang dengki jangan semakin dengki dan kotor, hati akan dendam janganlah sampai melawan hukum dan alam. Semakin tidak diubati akan semakin parah dan mungkin hancur segala yang ada, juga akan melibatkan segala-gala apa yang mungkin berlaku jika kita masih tidak kenal hati kita sendiri.

Kenalilah hati kita sebelum kita kenal luas apa yang ada di dunia dan juga apa yang kita cari sekarang, agar segalanya tidak diluar jangkaan samada kebaikkan atau keburukkan. Kenal hati adalah untuk kita mengenal diri, kita kenal apa lebih dan kurangnya hati supaya boleh dinilai tahap mana kita duduk dan sejauh mana kita bawa diri. Menilai diri adalah dari hati sendiri, membentuk hati jadi lebih baik dan bersih adalah usaha dan tanggungjawap diri sendiri. Mengubati hati yang sakit adalah wajib, menambah apa yang kurang, membuang apa yang kotor barulah diri kita tahu di mana diri kita. Tercampak ke mana kita tidak akan sesat, terbuang ke mana kita tahu jalan asalnya, biar sendirian sekalipun kita tetap berani, sekuat mana musuh depan kita hati adalah benteng melawan segalanya. Sempurna membersih dan mengenal hati, kita letakkan hati dalam acuannya dan tempat yang sepadan dengan nilai diri kita, seterusnya kita mencari diri dalam dan luar rahsianya.

Mengenali diri menjadi mudah andai hati kita tahu, dari hati itulah adanya kita, itulah jasad saya, itulah perangai saya, itulah perbuatan saya, itulah sifat saya dan inilah fikiran saya. Semuanya apa yang anda boleh lihat kecuali jika ada yang anda tidak melihatnya dengan mata kasar. Kita melihatnya dengan mata hati, diri kita adalah rahsia kita sendiri tidak semua luaran boleh dinilai dangan mata luar, hanya hati berada dalam diri yang mampu menilainya melalui mata hati. Bolehkah hati kita melihat?....hati kita mampu berkata, merasa, melihat, hati juga memimpin diri tetapi setiap yang kita lakukan adalah dari fikiran dan hati kita. Jasad dan perbuatan segalanya akan dinilai dan dibaca oleh sesiapa yang melihatnya, ini pebuatan kita sendiri samada baik laku atau buruk laku itulah diri kita.

Selepas mencari kebaikkan hati dan fikiran seterusnya kita mencari jalan kehadapan kenali tuhan, selepas pasti semua hati kita kenal maka mampulah kita mendekati yang menjadikannya. Siapa kita seterusnya dan kepada siapa kita akhirnya, kita akan memasuki ke alam yang lebih luas dalam persediaan lengkap mesti dengan ilmu dan keimanan, kenali hati dan kenali diri, mencorak fikiran baru dengan yakin bersendinya ilmu tarekat, asasnya hukum syariat, apa adanya pada hakikat dan di mana puncaknya rasa makrifat, maka terbentanglah hukum alam dalam diri ke hati, mendekati satu tujuan hidup sebenar yang harusnya kita tahu. Mengenali hati, mengenali diri dan mengenali tuhan semuanya tidak akan bergerak kalau tidak ada dari niat dihati, tidak akan berjaya tanpanya dengan akal fikiran dan kekuatan ilmu yang bijaksana. Rahsia diri kita adalah dihati dan fikiran bersama roh yang hidup sememangnya ada kesukaran untuk difikirkan.

Tuesday, March 22, 2011

Wirid-Wirid Amalan Tariqah

Wirid Tarekah Ahmadiyyah yang utama ada tiga iaitu:-

1-Al-Tahlil ( التهليل )
Lafaznya ialah:-

لاَاِلَهَ اِلاّ اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ فِي كُلِّ لَمْحَةٍ وَنَفَسٍ عَدَدَمَا وَسِعَهُ عِلْمُ اللهِ
Ertinya:- Bahawasanya tiada Tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad itu adalah pesuruh Allah pada setiap kerlipan mata dan nafas sebanyak bilangan ilmu Allah.

2-Selawat Azamiah (الصلوات العظمية )
Lafaznya ialah:-

اَللّهُمَّ اِنِّيْ أَسْاَلُكَ بِنُوْرِ وَجْهِ اللهِ الْعَظِيْمِ الَّذِي مَلأ أَرْكانَ عَرْشِ اللهِ الْعَظِيْمِ وَقَاْمَتْ بِهِ عَوَاْلِمُ اللهِ الْعَظِيْمِ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مَوْلانَا مُحَمَّدٍ ذِي الْقَدْرِ الْعَظِيْمِ وَعَلَى آلِ نَبِيِّ اللهِ الْعَظِيْمِ بِقَدْرِ عَظَمَةِ ذَاْتِ اللهِ الْعَظِيْمِ فِيْ كُلِّ لَمْحَةٍ وَنَفَسٍ عَدَدَمَا فِيْ عِلْمِ اللهِ الْعَظِيْمِ صَلاةً دَاْئِمَةً بِدَوَاْمِ اللهِ الْعَظِيْمِ تَعْظِيْمًا لِحَقِّكَ يَا مَوْلانَا يَا مُحَمَّدُ يَا ذَا الْخُلُقِ الْعَظِيْمِ وَسَلِّمْ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ مِثْلَ ذَلِكَ وَاجْمَعْ بَيْنِىْ وَبَيْنَهُ كَمَا جَمَعْتَ بَيْنَ الرُّوْحِ وَالنَّفْسِ ظَاهِرًا وَبَاطِنًا يَقَظَةً وَمَنَامًا وَاجْعَلْهُ يَارَبِّ رُوْحًا لِذَاْتِىْ مِنْ جَمِيْعِ الْوُجُوْهِ فِى الدُّنْيَا قَبْلَ الأخِرَةِ يَا عَظِيْمُ

Ertinya:- Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon kepadaMu dengan Nur Wajah Allah yang Maha Besar, yang memenuhi segala penjuru ‘Arasy Allah Yang Besar, dan dengannya berdiri seluruh alam Allah yang Agung. Moga Engkau berselawat ke atas penghulu kami Muhammad S.A.W yang mempunyai martabat yang agung dan ke atas keluarga Nabi Allah Yang Besar, dengan kadar kebesaran Zat Allah Yang Maha Besar, pada setiap kerlipan mata dan nafas sebanyak bilangan ilmu Allah Yag Maha Besar, dengan selawat yang berkekalan sebagaimana kekalnya Allah Yang Maha Besar, Penghormatan bagi Engkau wahai tuan kami, wahai Muhammad, wahai yang mempunyai akhlak yang besar (indah). Salam kesejahteraan daripadaMu ke atas keluarganya seperti yang demikian itu juga. Himpunkanlah di antara aku dan dia (Nabi Muhammad S.A.W ) sebagaimana Engkau menghimpunkan antara roh dan jasad, zahir dan batin sama ada ketika sedar atau tidur. Jadikanlah dia (Nabi Muhammad S.A.W ) wahai Tuhanku, roh bagi zatku daripada sekalian wajah (keadaan) di dalam dunia ini sebelum hari akhirat, wahai Allah yang Maha Besar.

3-Istighfar Kabir (الاستغفار الكبير )

أَسْتَغفِرُ اللهَ العَظِيْمَ الَذِيْ لاَاِلَهَ اِلاّ هُوَ الْحَيَّ القَيُّوْمَ غَفَّارَ الذُّنُوْبِ ذَالْجَلالِ وَالاِكْرَامِ وَأَتُوْبُ اِلَيْهِ مِنْ جَمِيْعِ الْمَعَاصِى كِلِّهَا وَالّذُنُوْبِ وَالأثَامِ وَمِنْ كُلِّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ عَمْدًا وَخَطَأً ظَاهِرًا وَبَاطِنًا قَوْلاً وَفِعْلاً فِىْ جَمِيْعِ حَرَكَاتِىْ وَسَكَنَاتِىْ وَخَطَرَاتِىْ وَأَنْفَاسِىْ كِلِّهَا دَائِمًا أَبَدًا سَرْمَدًا مِنَ الذَّنْبِ الَّذِىْ أَعْلَمْ وَمِنَ الْذَّنْبِ الَّذِىْ لاَ أَعْلَمْ عَدَدَمَا أَوْجَدَتْهُ الْقُدْرَةُ وَخَصَّصَتْهُ الاِرَادَةُ وَمِدَادَ كَلِمَاتِ اللهِ كَمَا يَنْبَغِىْ لِجَلاَلِ وَجْهِ رَبِّنَا وَجمَاَلِهِ وَكَمَالِهِ وَكَمَا يُحِبُّ رَبُّنَا وَيَرْضَى

Ertinya:- Aku memohon keampunan kepada Allah Yang Maha Besar, yang bahawasanya tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang Maha Hidup lagi Maha Berdiri dengan sendirinya. Maha Pengampun bagi segala dosa, wahai yang Memiliki Keagungan dan Kemuliaan. Aku bertaubat kepada-Nya daripada segala jenis maksiat, dosa dan kesalahan yang telah aku lakukan sama ada dengan sengaja atau tidak sengaja, sama ada yang zahir mahu pun yang batin, sama ada pada perkataan, perbuatan dalam setiap pergerakan atau diamku, yang terlintas di hatiku dan diriku semuanya selama-lamanya. Tidak kira sama ada dosa-dosa yang aku ketahui atau tidak aku ketahui, sebanyak mana yang dicakupi oleh Ilmu Allah, yang dihitung oleh buku amalan dan yang ditulis oleh pena. Sebanyak mana yang diadakan oleh Qudrat dan dituntut oleh Iradat dan sebanyak tinta kalimah-kalimah Allah sepertimana yang selayaknya bagi kebesaran zat Tuhan kami ,keelokanNya, kesempurnaanNya dan sepertimana yang dikasihi oleh Tuhan kami dan yang diredhaiNya.

sumber: tariqah 1 tariqah 2 Dato Murtadzha