Tuesday, April 29, 2008

RUSTAM A.S. REFORMIS INTELEK DAN PENSYARAH RAKYAT


Takziah untuk keluarga Allahyarham Sdr.Rustam.A.Sani menerima takdir ilahi yang menjemput pulang seorang reformis intelek ke dakapanNya. Pergi yang tidak akan dikembalikan menjadi peringatan untuk giliran waktu kepada kita mengingati dan menyedarinya.

Saudara Rustam ini begitu cekal dengan hidupnya telah memilih satu jalan kecil reformasi untuk menyampaikan niat intelektualnya agar memberi kesan kepada masyarakat demi sebuah negara, bangsa dan agamanya. Pensyarah rakyat ini turun kejalanan dan mendaki pentas-pentas bicara dalam suasana yang bergelombang memanggil satu kejujuran untuk era reformasi tika dahulu.

Beliau bukan putera raja namun darah bapanya mengalir deras menyambung suka duka dan luka siksa seorang pahlawan negara pra merdeka. Bukan baginya menumpang perwira bangsa bapa untuk melambung diri dipuja dan dijaja tetapi nafsunya kekal bersama reformis bangsa.

Pentas bicara beliau didengari oleh semua bangsa dan jarum penanya terus memanah diri-diri sakit yang mengejar rakus haloba dunia. Reformis intelek ini memangsakan diri di medan juang bersama basahan dan semburan pedih penguasa yang membunuh benih-benih keadilan dalam batas daerah yang menuntut kebenaran.

Sahabatnya adalah generasi baru yang dipimpin rasa bangga menyemai erti kebijaksaan demi menyanggah pendustaan. Intelek ini kekal di bibir kita dan harus benar untuk diukir nesan istimewa di atas pusaranya lantas dinobat anugerah reformis negara.

Wajahnya akan kekal, tulisannya akan wujud, namanya akan setia dan auranya akan memancar di bumi Malaysia. Reformis dan nasionalis harus disimpan laman blog SUARAKU menjadi teman terpilih demi penghormatan dari keikhlasan wasiat-wasiat terakhir ketika papan kekunci menekan titik noktah di hujung hayatnya.

Tanpa ada Dato atau Tan Sri, intelek ini telah ke Rahmatullah pada 23 April 2008, Semoga Allah swt mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham.
..................................................................................
Sehari sebelum itu saya telah menyimpan blog Suaraku dalam blog pilihan saya tetapi keesokan harinya berita beliau telah meninggal cukup membuat saya terasa. Terjawaplah tandatanya kemana perginya beliau dalam kesibukkan kempen pilihanraya lalu. Maka tulisan ini saya tujukan khas untuk beliau dalam blog saya.

No comments: