Tuesday, March 10, 2009

PPSMI - BANTAHAN RAKYAT 7 MAC 09

GAMBAR YANG SAYA AMBIL DI PERHIMPUNAN 100 RIBU, BANTAHAN PPSMI.

Saya sama seperti yang lain tidak dapat sampai di depan Istana kerana terperangkap oleh halangan polis di hadapan bangunan Public Bank.

Saya datang dengan menaiki motosikal terpaksa mencari jalan dan berada di belakang orang ramai walaupun pada awalnya saya telah lepas berada di Istana tetapi telah dihalau oleh polis.

Gas pemiedih mata dan semburan water canon telah dilepaskan, menyebabkan orang bertempiaran tetapi kembali bersama untuk meneruskan perjalanan ke Istana.

Kali ini gas yang dilepaskan lebih pedih dan boleh dirasakan dari jarak yang jauh, menyebabkan mata berair dan tekak menjadi sakit.

Gambar ini, keadaan di depan Istana Negara sebelum orang ramai datang. Memang ramai polis dan FRU berkumpul di hadapan Istana.




Gambai ini di sekitar jalan Kg. Atap dan berdekatan Bangunan Public Bank, keadaan sebelum gas dilepaskan.


Perjalanan telah di halang polis, orang ramai cuba meneruskan perjalanan. Selepas itu gas pemedih mata telah mula dilepaskan dengan banyak ke arah orang ramai.





Selepas tidak berjaya melepasi halangan polis hampir setengah jam dan terpaksa menghidu begitu banyaknya gas pemedih mata maka mereka mula berundur dan menuju ke Masjid Negara.









Pemandang menuju ke Masjid Negara, berlaku juga sekatan dan tembakan gas pada orang ramai.









Suasana di hadapan Masjid Negara..kelihatan polis FRU mula untuk berkuasa menghalang orang yang berkumpul.



Di depan Masjid Negara...mereka berkumpul.






Suasan selepas penyerahan memorandom ...di depan Istana Negara.

APA KESUDAHANNYA MAKLUM BALAS DARI ISTANA SELEPAS PENYERAHAN ITU, HINGGA KINI TIADA BERITA...HARAP PIHAK ISTANA MEMAHAMI KEHENDAK RAKYAT.
PENGORBANAN RAKYAT PADA HARI ITU BUKANNYA SEDIKIT, MEREKA TERPAKSA MENAGGUNG RISIKO SEMATA-MATA UNTUK MENYERU PIHAK ISTANA BERTINDAK MENYELAMATKAN BAHASA MELAYU.

No comments: