Thursday, June 12, 2008

SIAPA YANG PERLU UBAH GAYA HIDUP!



AAARRGGHHHHH.....!!! MARAAHHHH..NIIEEE!!

Cakap ikut sedap mulut! sakit hati! menyampah dan meloyakan sampai naik muntah. Menyuruh orang buat itu ini cukup pandai tapi diri sendiri hampeh! itu lah kepala otak orang KERAjaan yang lemah akal dan buta hati. Memang hipokrit!...kalau ada ular patut pukul dulu dia orang dari ular.

Sakit hati! apa dia faham pasal susah, dia orang mewah dah terlebih-lebih sampai ketahap membazir. Gaji dan elaun boleh mencecah ratus ribu ringgit, segalanya ditanggung! dari makan hingga berak, dari pakaian dalam hingga pakaian luar, dari diri sendiri hingga ke anak bini, dari dalam negara ke luar negara, pergi Perlis sampai ke Sabah, dari melancong hingga ke melencong, dari atas angin sampai ke dalam tanah hinggalah ke mati... semuanya makan tanggung berak cangkung!

Dari Perdana Menteri... ke menteri...ke timbalan menteri...ke setiusaha...ke Ahli Parlimen...ke Adun....ke pegawai kanan...ke ketua jabatan..., semuanya bergaji dan berelaun besar makan tak habis. Kalau nak lebih lagi buat bisnes, boleh pakat dengan kroni tubuh syarikat dapatkan projek, makan komisyen atau nak lagi senang makan rasuah. Semuanya boleh buat harta bertimbun tujuh keturunan pun makan tak habis, yang kaya makin kaya, yang susah makin susah.

Orang susah peringkat bawah semuanya berkira-kira guna duit, beli kalau perlu, makan setakat mampu, belanja sekolah tak ada, jalan kalau berduit, pakaian beli jual murah, berniaga hutang bergadai, yang sakit hutang hospital, masuk kubur bayar sendiri! bil lewat bayar kena potong. Pernah ke dia rasa susah macam orang miskin, beza orang kaya bercakap depan orang miskin tak sama cakap orang yang sama-sama miskin.

Subsidi! subsidi! subsidi!....kepala otak dia orang! tuhan lagi banyak bagi subsidi suruh sama-sama rasa, tolong menolong, bukannya buat untung bilion juta masuk kocek sendiri. Woiii...tuhan tak minta apa-apa ingat Dia pun dah cukup, malulah dengan tuhan! Kau orang bijak pandai dibagi untuk uruskan dunia dengan adil, tapi kalau tamak dan bodoh, siap aje la tunggu gempa Sinchuan atau taufan Nargis datang Malaysia, paling kurangpun minyak kita habis cepat. Ingatlah....sikit!

Hidup dia orang semuanya politik!politik!politik, segala yang dibagi semuanya politik! kebajikkan untuk rakyat duduk belakang supaya boleh terus mencekik darah. Dah ada yang sudi tolong beri bantuan air percuma, duit belajar, ibu tunggal, fakir miskin, kurangkan tol, kurangkan cukai... tapi semuanya dengki apa jadah tak menolong kurangkan beban.

Semuanya naik! rakyat pun naik angin , cukup-cukup lah selama ni KERAjaan dah naik minyak melampau-lampau. Setakat satu elaun potong 10% heboh sedunia konon perihatin, mana cukup lagi jauh beza rakyat dengan pemimpin.

Ingatlah contoh Rasullullah dan 4 Khalifah, malam meronda, menyamar jadi miskin, beri sedekah, menahan makan, semua dilakukan untuk rasa secara dekat keluhan dan kesusahan rakyat.
Fikirkan lah...bro!!
hina sangat ke naik basikal....!!

No comments: