Friday, May 23, 2008

EZAM SESAT JALAN...!


Ezam Mohd. Noor akan menyertai UMNO.... itulah tajuk cerita pasal Ezam. Dalam kita semua kecoh dengan Tun Mahathir keluar UMNO ada pula orang yang ingin memasuki UMNO. Tetapi yang peliknya kenapa sekarang dihebohkan cerita Ezam ingin masuk UMNO, kenapa tidak dari dahulu atau masa akan datang yang lebih sesuai untuk diumumkan Ezam masuk UMNO.

22 May hanya dalam akhber THE STAR sahaja yang menyiarkan cerita pasal Ezam ingin masuk UMNO. Ezam sekarang sedang berada di Jakarta, kenapa tidak tunggu sahaja beliau balik dan biarkan dia umumkan sendiri, inilah yang persoalannya dan kenapa begitu tergesa-gesa untuk dihebahkan kemasukkan beliau, siapa yang merancang cerita ini sebenarnya?

Tun Mahathir istihar keluar UMNO dan Ezam pula istihar masuk UMNO, seolah ada permainnan untuk meredakan isu panas Tun Mahathir dengan mengalihkan kepada cerita Ezam. Apakah hebahan ini mendapat restu dari Ezam ataupun Ezam sendiri sudah terperangkap dengan permainnan orang UMNO. Ezam ketika dihubungi berkata dia hanya akan membuat keputusan selepas pulang dari Jakarta minggu hadapan. Beliau bukanlah individu yang cukup besar pengaruhnya seperti Tun Mahathir yang buat gempak politik.

Ramai yang tidak menyangka Ezam akan masuk kembali dalam UMNO, tetapi itu hanya kepada orang yang tidak terlibat secara terus dalam Parti Keadailan Rakyat mungkin beranggapan begitu, tetapi dikalangan yang pernah terlibat dalam parti semenjak dari penubuhan Parti Keadilan sehingglah beliau keluar dari Parti Keadilan Rakyat, cerita ini sudah lama kedengaran. Cuma kebelakangan ini semakin ramai yang mangatakan Ezam akan masuk UMNO dan mungkin juga dia ditaja oleh orang UMNO.

Cerita beliau ingin masuk UMNO sebenarnya lebih hangat diperkatakan semasa Ruslan Kasim dan kumpulannya yang kembali pada UMNO tahun 2003 lagi, tetapi dikalangan Pemuda PKR tetap percaya dengan kata-kata beliau yang tidak akan sekali-kali masuk dalam UMNO, jadi kesetiaan dan hormat kami masih kuat pada Ezam sehinggalah beliau sendiri istihar keluar dari PKR selepas berselisih faham dan merajuk hati dengan saudara seperjuangannya sendiri iaitu Sdr. Azmin Ali.

Selepas itu Ezam menubuhkan GERAK sebuah badan NGO yang bertujuan untuk membasmi isu rasuah dalam negara. Nampaknya Ezam sendiri sudah lemas dalam menyelamatkan isu rasuah negara sebab ada diantara kes yang dilaporkan masih tidak ada tindakkan dari Kerajaan. Sebaliknya Ezam kerap mengkritik Parti Keadilan Rakyat dan juga mengkritik DS Anwar Ibrahim yang pernah menjadi mentornya dahulu.

Perubahan ini dapat dibaca, biarpun pernah ditahan ISA dan dipenjarakan namun ditengah perjalanan mencipta nama sebagai individu yang menyinar sebagai idola politik dikalangan pemuda, Ezam sudah dilihat sudah tidak popular seperti dahulu lagi. Jadi inilah caranya beliau ingin menaikkan kembali namanya dalam politik setelah usaha beliau dalam GERAK tidak menampakkan impak untuk melonjakkan namanya kembali.

Ezam seperti sesat jalan ingin membuat keputusan kembali kepada UMNO seolah-olah mencari glamour politik seperti artis yang sudah kurang popularitinya, sama-samalah kita nantikan akedemi fantasia politik Ezam hingga peringkat akhir nanti.

Mungkin juga rasa cemburu terhadap kawan-kawan dalam PKR yang ramai sudah berjaya bergelar Yang Berhormat dan parti PKR pula telah berjaya membuahkan hasil dalam pilihanraya lepas, ini telah membuatkan Ezam terasa malu untuk gila talak merujuk kepada PKR, rasa malu ini jugalah yang telah mendorong dirinya mengambil jalan singkat terpaksa kembali mengetuk rumah UMNO untuk berteduh setelah menjadi anak terbuang tanpa haluan.

Dari andaian bacaan politik semasa dalam UMNO, akan ada pertandingan pemilihan jawatan tertinggi hujung tahun ini, apakah mungkin ada tawaran untuk Ezam bertanding dalam Pemuda UMNO...hahaha ini semua andaian sahaja! Pemilihan pemuda akan datang agak sengit terutama diantara Khairi denga Mukhriz yang telah menyatakan hasrat untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO. Apakah Ezam juga akan terlibat dalam pemilihan itu nanti, seandainya betul Ezam disebelah siapa? sama-samalah kita tunggu pemilihan itu nanti.

Ezam pernah disebut oleh TG Nik Aziz, seorang anak muda yang disayangi dan berkarisma, tetapi sayang selepas ini apakah Ezam terfikir akan tindakkannya jika berhadapan dengan nama besar dalam politik pembangkang yang pernah bersama-sama dahulu. PAS ada membuat tawaran untuk menjadi ahli barunya, semuanya terpulang kepada Ezam rumah mana yang lebih sesuai untuk dia berteduh.

Beliau harus terima hakikat jika selepas memasuki UMNO nanti ramai akan memberi berbagai lebel yang negatif terhadap dirinya. Bersediakah Ezam menghadapi kawan musuh-musuh politiknya dahulu dan bagaimana pula rasanya menjilat kembali ludah, tuduhan dan sumpah seranah yang pernah dilemparkan terhadap orang UMNO.

No comments: