Wednesday, May 21, 2008

RELEK.. TENGOK LAWAN BOLASEPAK

Sabtu lepas saya telah pergi menonton perlawanan bola sepak Antara Benua Bawah 23 tahun yang sedang di negara kita. Dua stadium digunakan untuk pertandingan ini iaitu Stadium Petaling Jaya dia Kelana Jaya dan Stadium Kuala Lumpur di Cheras.

Petandingan ini dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu Kumpulan A terdiri dari pasukan Malaysia, Nigeria, Ireland dan Iraq, manakala Kumpulan B terdiri dari pasukan Australia, Croatia, Chile dan Togo.

Saya teringin sangat menonton pertandingan ini kerana minat bolasepak dan ada masa lapang, petang sabtu saya pun pergi ke Stadium Kuala Lumpur di Bandar Tun Razak kebetulan rumah sayapun berdekatan dengan stadium tersebut.

Selepas pergi jogging di Taman Tasik Permaisuri petang tu..sayapun terus ke stadium dalam keadaan berpeluh-peluh saya pergi beli tikit, tidak mahal cuma rm 10 dan ada dua pilihan satu berharga rm15 untuk duduk di grandstand.

Perlawanana hari tu ada dua iaitu perlawanan pertama diantara Croatia dengan Togo, dan yang kedua antara Australia dengan Chile. Saya tengok perlawanan ini sebab ingin melihat perbezaan permainnan dari setiap wakil-wakil benua.

Selepas itu sayapun masuk ke dalam stadium, sebelum itu tidak dibenarkan membawa air botol, topi keledar, benda keras dan lain yang bahaya. Rasa beruntung kerana dapat menonton dua perlawanan sekali gus dengan harga tikit yang murah pulak tu... masuk dalam stadium saya bebas mengambil tempat tetapi malangnya bilangan penonton yang datang boleh dibilang tidak sampaipun 100 orang.

Untuk perlawanan antara Togo dengan Croatia, saya sebenarnya ingin melihat seorang pemain Togo yang bermain untuk Arsenal iaitu Emual Adebayor tetapi selepas menonton agak lama tidak kelihatan juga pemain tersebut. Kecewa juga hasrat ingin melihat pemain bintang dari EPL bermain depan mata, rupa-rupanya beliau masih belum lagi tiba di Malaysia.

Sayapun tengok sorang-sorang sehingga habis perlawanan dan keputusannya Togo kalah 1-0 dengan Croatia, ulasan perlawanan boleh dikatakan memuaskan, Togo bermain corak permainnan keras dan pantas, banyak sentuhan dan hantaran "one to one" cuma di bahagian penyerang kurang bahaya tetapi perlawanan seimbang dua pasukan.

ini perlawanan antara Togo dengan Croatia....
tengoklah tempat duduk penonton kosong..!

Selesai perlawanan pertama saya pun menunggu perlawanan kedua antara Australia dengan Chile, nampaknya pasukan Australia tiba lebih awal dari Chile mereka juga sempat menonton perlawanan pertama. Penonton masih juga tidak berubah kehadiram masih kurang dan tidak banyak bezanya.

Perlawanan kedua nampak lebih rancak dari perlawanan yang pertama, permainnan banyak dikuasai oleh pasukan Chile dengan permainnan yang pantas dan hantaran yang kemas sesekali memerangkap pasukan Australia.

Australia juga membuat serangan yang pantas dan hampir berjaya menghasilkan gol cuma palang gol jadi halangan setelah penjaga gol tewas dalam pergelutan depan pintu gol pasukan Chilie, nasib menyebelahi Chile dan perlawanan menjadi lebih rancak sterusnya.

Kelebihan pasukan Astralia adalah saiz tubuh badan pemain lebih besar dan tinggi manakala pemain Chile rata-ratanya bersaiz agak kecil tetapi mempunyai skil yang bagus dan mengelirukan setiap kali mereka membuat gerakkan balas.

Pasukan Australia akhirnya dapat mencuri peluang dari serangan balas yang pantas dan berjaya mehasilkan gol dari hantaran cantik pemain sayapnya disambut kemas oleh pemain tengahnya dan menjolok masuk gol pertama. Walaupun bagitu Chile terus menguasai permainnan sehinggalah diakhir minit separuh masa pertama pasukan Chile berjaya mendapatkan gol penyamaan melalui ketua pasukannya hasil tendangan percuma dari jarak 20 meter terus menerjah ke penjuru pintu gol. Kedudukkan menjadi satu sama sehingga wisel penamat separuh masa pertama ditiupkan.

Masuk separuh masa kedua, kedua-dua pasukan rancak menyerang untuk mencari gol kemenangan, sesekali kelihatan pemain Australia agak kasar sehingga pengadil kerap bertindak pantas menghalang keadaan menjadi ganas. Pemain Australia yang memang terkenal lagak samsing sering mencetuskan kemarahan kepada pemain Chile. Akhirnya pasukan Australia berjaya menghasilkan gol keduanya dan permainnan menjadi semakin rancak dan agak panas kadang-kala berlaku kekasaran kecil.


Ini pasukan Australia dengan Chile sebelum perlawanan...
semua bangun dengar lagu kebangsaan dia orang....


Banyak juga kad kuning dilayangkan kepada pemain Australia sehinggalah seorang pemainnya numbor 17 mendapat kad kuning keduanya dan terus dilayangkan kad merah diarah keluar padang.

Sungguhpun begitu pasukan Chile masih gagal mendapatkan gol keduanya kerana pertahanan Austrlia cukup kebal menghalang serangan Chile, Chile agak buntu mencari ruang membuat jaringan walaupun kelicikkan pemain no 4 mereka sering membuat serangan yang membahayakan keadaan.

Sehinggalah ke akhir perlawanan keadaaan tidak berubah dan Austrlia mendahului dengan dua berbalas satu, kemenangan berpihak pada Australia dan rekod mereka juga masih belum kalah. Keadaaan pasukan Chile agak tertekan dengan keputusan itu walaupun mereka mempamirkan permainnan yang cantik tetapi nasib tidak menyebelahi mereka.

Kesimpulan yang boleh saya berikan mengenai pasukan yang bertanding dan mutu permainnan yang ditunjukkan memang menarik untuk perbandingan dengan pasukan Kebangsaan kita mungkin kekurangan dari fizikal, keyakinan diri berhadapan dengan pasukan yang ada nama dan kualiti yang masih tidak mencapai tahap seperti pasukan lain yang lebih maju dalam sukan bolasepak ini.

Walau bagaimanapun ucap tahniah juga untuk pasukan negara kerana mampu memberi saingan, seri dua kali dan kalah sekali, kita gagal ke separuh akhir cuma beza jaringan dengan Nigeria . Seterusnya pasukan Australia, Chile, Ireland dan Nigeria layak keseparuh akhir. Pertandingan ini akan berakhir pada 25May nanti diharap kalau ada peluang saya akan pergi lagi menonton perlawanan seterusnya...choww!!

...my son, only he interested watching football more than super league players.

No comments: