Tuesday, May 27, 2008

Lawatan ke Muzium Kesenian Islam



Baru-baru ini saya telah pergi melawat Muzuim Kesenian Islam Malaysia di Kuala Lumpur sempena pameran Iman Dan Kuasa ,Wanita Dalam Islam. Pameran ini berlangsung sehingga bulan July baru habis. Saya pergi dengan anak saya, siapa lagi itu aje kawan rapat saya ke mana aje dia mesti nak ikut...hahaha anak ayah.

Tiket masuk RM 12 kanak sekolah percuma, saya pun terus ke kaunter beli tiket. Tapi tak seronoknya selepas itu dia bagi tahu tidak dibenarkan mengambil gambar dalam tempat pameran...ye ke saya tanya balik, dia cakap memang peraturan di sini, a'alehh...terasa pulak ruginya sebab saya dah bawa kamera sekali, merungut juga dalam hati sebab duit dah bayar tapi macam-macam tak boleh...eeee tensionnya!! bukannya nak curi barang cuma ambil gambar untuk pengetahuan.


..ini adalah al qurqn yang ditulis tangan.

Hmmm...apa nak buatkan terpaksa lah ikut, sayapun naik tingkat satu ke galeri pameran terpulang nak guna tangga atau lift. Kelihatan menarik juga pandangan dalaman dari lantai sampai ke syilingnya semuanya berunsurkan seni kraf islam, sampai atas kelihatan di kawasan luarnya ada kolam air pancut serta taman mini menarik juga ianya berada di luar bahagian tengah, tapi sayang tak boleh keluar sebab pintu berkunci. Pelik juga kenapa dilarang ke sana, takkan nak bergambar di taman pun tak boleh, nak tengok aje ke?...hmm lagi satu perkara yang saya tidak puas hati.

Anak saya memang tertarik dengan taman itu...inilah masalahnya kalau banyak perkara menyusahkan dari yang menyenangkan sebab ini berkaitan orang ramai sepatutnya diambil perhatian, secara tidak langsung boleh menarik ramai lagi orang datang.

yang ini tembikar milik seorang dari pembesar wanita.

Saya pun cari pintu masuk ke galeri pamiran, kelihatan dua pintu besar saya pun tanya pengawal untuk kepastian, memang betul itulah pintu masuknya. Masuk aje dalam galeri dapat lihat penerangan ringkas mengenai pameran Iman dan Kuasa , Wanita Dalam Islam. Ada saya sertakan disini untuk dibaca.

Orang yang hadir tidaklah berapa ramai, pelancong pun ada nampaknya...menyusul selepas saya ada perempuan luar bukan orang tempatan masuk sama, seterusnya saya baca dan melihat-lihat artifak yang dipamerkan. Mula-mula sekali yang tertarik melihat replika pedang Saidina Ali iaitu Pedang Zulfikar yang digunakan semasa dalam peperangan, cantiknya sambil dilekat dengan batu permata pada sarung dan tangkainya dalam diam-diam saya pun ambil gambar pedang ini...kena pandai sebab pengawal ada.


inilah replika pedang Zulfikar...hujung nya bercabang.

Kebanyakan barang yang dipamerkan berbentuk barangan atau peralatan yang berkaitan dengan kegunaan wanita terutamanya hasil milik dari nama-nama besar bermula dari cerita isteri Nabi iaitu Saydatina Khadijah sehinggalah ke Ratu Balkis dan tidak ketinggalan juga ketua negara dari kalangan wanita zaman sekarang seperti dari Pakistan dan Bangladesh.

Kebanyakkan cerita dan penerangan mengenai peranan wanita bermula sebagai isteri kepada pemimpin besar islam dahulu sehinggalah peranan sebagai ketua negara dalam pemerintahan empayer islam masa lampau. Ada beberapa jenis artifak dipamirkan seperti pakaian, barang perhiasan, bahan solek, tempat simpanan barang kemas, tembikar dan hinggalah ke alat keselamatan yang digunakan seperti pedang, tumbuk lada, keris kecil dan lain-lain sebagai senjata mempertahan diri.



ini pula tumbuk lada, boleh juga diselitkan disanggul oleh wanita melayu.

Tidak ketinggalan barang dikalangan wanita melayu zaman dahulu dipamirkan juga, penerangan ringkas dan aktiviti mengenai wanita zaman dahulu yang dalam mehram terutama dikalangan orang Arab ada diceritakan dalam pamiran ini.

Keadaan dalam geleri tenang, ramai begitu asyik melihat dan membaca artifak yang dipamirkan. Walau bagaimanapun bagi saya bahan artifak yang ada masih tidak mencukupi kerana pamirannya agak ringkas terasa tidak puas sekejap sahaja masa boleh dihabiskan, serta ruang pamirannya juga tidak terlalu besar. Kalau dibandingkan dengan promosi yang dilakukan dalam tv memang tidak sepadan jadi alternatifnya boleh beralih kepamiran yang telah sediada seperti pamiran quran lama, senibina islam, senjata perang zaman dahulu dan lain-lain. Satu yang agak istimewanya ialah sebahagian Kelambu Kaabah.


Al Quran dari negara China.

Cukuplah setakat ini yang boleh dikongsi, anda boleh lihat gambar yang saya curi... sebenarnya tidak boleh. kebetulan anak saya pun dah lapar dan bosan pulak tu mungkin dia kurang faham walaupun saya dah terangkan serba sedikit, bagaimanapun ada juga yang menarik perhatiannya seperti quran kecil dan senjata perang.



Dalam muzium ini terdapat perpustakaan, gerai cenderamata, gerai makan, kedai buku dan lainnya lagi. Tetapi itulah kesimpulannya ada dua perkara yang saya tidak puas hati iaitu tidak dibenarkan ambil gambar dan tidak boleh keluar ke kawasan taman lanskap yang lainnya ok.

..gambar kenangan anak saya di ruang legar.



web site muzium kesenian islam
http://www.iamm.org.my/

2 comments:

Pendidikan: said...

As-Salamu 'Alaikum!
Siapa nama anak tu? Didoakan semoga menjadi anak yang soleh.
Salam.

Anonymous said...

saya tak sengaja tersinggah ke blog tuan tanah..cuma untuk makluman,saya pergi muzium ni baru2 ni,tapi kami dibenarkan jer ambil gambar..siap bawak kamera lagi..